I början av hösten var det som vi alla vet riksdagsval i Sverige. Vi på Nya Kompisbyrån lanserade därför Integrationsvalet, en oberoende kartläggning av riksdagspartiernas integrationspolitik. I samband med det startade vi även Integrationsuppropet, en namninsamling för att tydliggöra vad vi som organisation står för i och med Sveriges nya regering. Eftersom det fortsätter vara något vi jobbar vidare ännu starkare med berättar vår opinionsansvarige Nick Doggen om hur vi arbetar med opinionsbildning, vad det innebär och hur vi kommer fortsätta arbeta med det i framtiden.
Opinionsbildning är som tidigare nämnt ett ganska nytt verksamhetsområde för oss på Nya Kompisbyrån. Nick menar att det fortsatt handlar om att vara en samlande kraft i samhället och lyfta ett ämne som är väldigt viktigt för många människor - integrationsfrågan.
– Som opinionsansvarig försöker jag bygga den plattform Nya Kompisbyrån kan stå på och låna ut, både till personer som inte kommer till tals i integrationsfrågan idag och förhoppningsvis även till andra civilsamhällesorganisationer så att vi kan sätta press på politiken eftersom det behövs. Det är en sak att få människor att mötas, en annan att skapa de samhällsmässiga förutsättningar som behövs för att möjliggöra dessa möten.
Nick beskriver hur Nya Kompisbyrån rent konkret arbetar med detta genom att skapa opinionsbildande kampanjer som exempelvis Integrationsuppropet för att nå en bättre integrationspolitik och hur Nya Kompisbyrån även är delaktig i debatten genom debattartiklar. Ett tredje sätt är dessutom att försöka bygga broar med andra aktörer inom civilsamhället.
– Eftersom vi påbörjade vår egen opinionsresa för ett år sedan ungefär och det har hänt mycket i politiken sedan dess, blir det tacksamt att vi startade resan redan då. Jag tror att många i civilsamhället nu inser att det behövs opinionsbildning inom organisationen. Då kan vi hjälpas åt, visa vägen och genom våra erfarenheter göra något tillsammans.
Mycket av det opinionsbildande arbetet handlar även om att få människor att inse vilka fördelar det finns med integration och vilka positiva effekter som det kan bidra med. Nick påpekar att de flesta nog vill ha ett samhälle där alla känner sig välkomna och inkluderade och där människor får en ärlig chans till att etablera sig och skapa nya kontakter för att kunna bygga upp ett socialt nätverk både i privata och arbetsmässiga syften.
– Det handlar också om ansvarstagande. Vi kan inte lämna integrationsfrågan till endast individer, utan vi behöver att politiker sätter ett ramverk som gör det möjligt för oss. Om inte politiken gör sitt och sedan målar ut vissa grupper i samhället som problemet, så måste också vi som det mottagande samhället göra vårt. Det krävs att vi alla drar vårt strå till stacken, vi kan inte bara tänka att “integrationen ska rulla på”.
Nick säger att ett fortsatt arbete med opinionsbildningen blir den politiska påverkan som behövs. Det finns en stor ambition i att vilja göra arenan i politiken mer tillgänglig och se till att fler perspektiv kommer till tals, perspektiven som egentligen kanske är de viktigaste när det kommer till integrationsfrågan idag.
– Opinionsbildning är ett ständigt pågående arbete som aldrig kommer ta slut. Vi kan alltid göra mer. Jag hoppas att Nya Kompisbyrån kan bli en plats för alla röster som inte kommer till tals idag och att vi använder vår plattform för att ändra narrativet. Jag vägrar låta integrationen bli en sorglig historia. Det finns absolut utmaningar men jag håller fast vid att integration är något som samhället behöver och som vi ska kämpa för. Det känns väldigt viktigt och roligt att få fortsätta arbeta med det!
Vad har du för tips till andra ideella organisationer som också vill arbeta mer med opinionsbildning?
– Först och främst - skapa en opinionsstrategi och en plan för hur ni vill bedriva opinion och hitta er röst. Det är också viktigt att ta hjälp av andra organisationer, som civilsamhällesorganisationer behöver vi samarbeta och visa att vi är många som vill göra riktig skillnad. Och vi på Nya Kompisbyrån samarbetar gärna!
Nya Kompisbyrån (NKB) är en av Sveriges största ideella organisationer med fokus på att stärka integrationen och öka gemenskapen i samhället. Fram till idag har NKB matchat ihop drygt 42 000 nya och etablerade svenskar med varandra. Deltagarna är mellan 18 och 90 år med ursprung från över 130 länder. För mer information om vår verksamhet, besök oss på www.nyakompisbyran.se.